پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 181779
۵ راهکار موثر براي به زانو درآوردن داعش
تاریخ انتشار : 1394/03/23 08:12:25
نمایش : 1686
داعش در حال حاضر در استان نينوا و بخش‌هايي از عراق و در سوريه حضور دارد و براي مقابله با اين گروهک تکفيري بايد علاوه بر تدابير نظامي راهکار فعالي به کار بسته شود تا کمر اين گروهک شکسته شود و نتواند به فعاليت خود ادامه دهد.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، روز دهم ژوئن سالروز سقوط موصل به دست تروريست هاي داعش بود حادثه‌اي که به دنبال عقب نشيني سئوال برانگيز نيروهاي امنيتي از اين استان و پس از خيانت هاي آثيل النجيفي -استانداري که اخيرا برکنار شد- رخ داد. داعش که به خونريزي مشهور است در سالروز اشغال موصل بيش از ۱۳۰ نفر را در اين شهر اعدام کرد که بيشتر آنها را نيروهاي امنيتي که قبلا بازداشت شده بودند تشکيل مي دادند. پزشکي قانوني بيمارستان الجمهوري در موصل اجساد اين افراد که اواخر شب گذشته اعدام شده اند را تحويل گرفته است.اين افزراد در الغزلاني درجنوب موصل اعدم شدند.

الحيات در گزارشي درباره داعش آورده است: خبر سقوط شهرهاي تدمر والرمادي سبب شده است که روزنامه ها مطالب زياد و داستان هاي تصاوير وحشي گري هاي گروهک تروريستي داعش را مورد توجه قرار دهند. مجددا شاهد وحشي گري هاي اين گروهک در مناطق تحت اشغال آن هستيم و بيشترين کساني که از اين اقدامات زيان مي بينند از مسلمانان هستند.

تصوير کاملي از دستاوردهاي اخير داعش در دست نيست. در هشت ماه قبل همگان به سقوط اربيل و حتي بغداد به عنوان يک احتمال واقعي نگاه مي کردند اما امروز بخش اعظمي از مناطقي که داعش در عراق اشغال کرده بود از کنترل آن خارج شده است. در اين مدت مناطق ربيعه و زمار در نزديکي استان نينوا و نيز تکريت و ديالي و بخش اعظم صلاح الدين به ويژه شهر تکريت آزاد شده است.در اين مدت ايزدي ها محاصره شده در کوه سنجار از محاصره خارج شدند و کوباني از داعش پاکسازي کرد.

شايد بتوان از نظر نظامي داعش را از پا درآورد اما مشکل و چالش اصلي تر اين است که با داعش بايد به شکل ايدئولوژيکي مقابله شود و بايد نيروهاي محلي آموزش ديده و مجرب که بتوانند ثبات را در اراضي پس از آزاد سازي آنها برقرار کنند وجود داشته باشد.

الحيات مي نويسد: کارهاي زيادي است که بايد انجام شود. در نشست اخير پاريس تصميماتي اتخاذ شد اما بايد در پنج زمينه اقداماتي قوي صورت گيرد؛

نخست، جديت بيشتر ائتلاف بين المللي ضد داعش که شامل حمايت بيشتر از نيروهاي محلي براي جنگ با داعش باشد و بايد به نيروهاي عراقي کمک بيشتري شود.

دوم اينکه بايد با حمايت هاي مالي از داعش مقابله شود و به داعش اجازه داده نشود که از نظام مالي و پولي بين المللي استفاده کند وبايد ريشه هاي منابع مالي آنها خشکانيده شود. اجازه قاچاق نفت،‌ آدم ربايي براي گرفتن باج داده نشود و همچنين نبايد اجازه داده شود که آثار تاريخي غارت شده فروخته شود و حمايت خارجي از اين گروهک قطع شود.
سوم، با تلاش هاي داعش براي جذب جنگجو از طريق شبکه هاي جذب وابسته به داعش بايد مقابله شود. بايد تبادل اطلاعاتي درباره شيوه هايي جذب از سوي داعش صورت گيرد و با حضور تروريست ها در مناطق تحت اشغال داعش مبارزه و مقابله شود.

چهارم، بايد روند تلاش ها به گونه‌اي باشد که ثبات برقرار شود و نيروهاي نظامي کشوري که در معرض هجمه داعش قرار دارد بايد تقويت شود. بايد خدمات ضروري به اين مناطق پس از آزاد سازي آنها صورت گرفت و تاسيسات زير ساختي ايجاد شود و شرايط به گونه‌اي باشد که آوارگان به خانه و کاشانه خود بازگردند به ويژه که هم اکنون بيش از دو ميليون آواره در عراق وجود دارد.

پنجم، بايد تبليغات از داعش گرفته شود به ويژه که در حال حاضر اين گروهک از شيوه هاي تبليغاتي و رسانه ها به خوبي بهره برداري مي کند. داعش اين گونه وانمود مي کند که خادم اهل سنت است اما واقعيت به گونه‌اي ديگري است. ساکنان مناطق تحت اشغال داعش از گرسنگي، نبود برق و خشونت بي حد و اندازه رنج مي برند. بسياري از مناطق تحت اشغال داعش و جنايات آن مي گريزند و حاضر نيستند در سايه وحشت اين گروهک زندگي کنند. داعش ارتباطي با اسلام ندارد بلکه گروه افراطي مي کوشد که در پوشش دين اقدامات وحشيانه خود را عليه مسلمانان و غير مسلمانان توجيه کند.

الحيات در پايان مي نويسد: مسير مبارزه با داعش طولاني است. شکست داعش و تروريست و ايدئولوژي خشن آن زمان طولاني و صبر نياز دارد. چالش جدي و پيچيده اي است زيرا داعش مي کوشد که از بي ثباتي در کل منطقه استفاده کند. با نگاهي به تحولات اخير در پاريس و تونس به خوبي روشن مي شود که افراط گرايي خشن يکي از بزرگترين تهديدات جهان کنوني است. موفقيت از طريق همکاري جامعه جهاني با عراق و کمک همه کشورها ميسر مي شود و براي ثبات امنيت جهاني و بشريت بايد تلاش ها ضد داعش موفق شود.
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html